De dag waarop ik ontslag nam bij mijn voormalige werkgever herinner ik mij als de dag van gisteren. Het heeft mij bloed, zweet en tranen gekost om tot dit besluit te komen. Voorafgaand sloeg de twijfel en angst constant toe. Daarnaast werd ik gek van de stemmetjes in mijn hoofd die mij belemmerde om een keuze te maken: “je werkt bij de leukste en beste werkgever die er bestaat”, “je hebt lieve collega’s” en “je hebt een mooi vast inkomen”. Klopt, allemaal waar! En toch was het niet voldoende. Ik voelde mij niet meer gelukkig.
Ongelukkig zijn in de rol die je vervult binnen een organisatie kan gevaarlijk zijn. Stressklachten liggen op de loer. Of nog erger, de klachten kunnen resulteren in een burn-out. Dat realiseerde ik mij als HR-adviseur maar al te goed. Ondanks dat ik de ruimte kreeg om mijn toenmalige rol een nieuwe invulling te geven, heb ik ervoor gekozen om mijn droom na te jagen. Na 9,5 jaar stapte ik uit mijn comfortzone en begon ik aan een nieuw avontuur. Tot op de dag van vandaag ben ik blij met deze keuze, ondanks het gemis van mijn lieve ex-collega’s.
Begrip
Destijds begon ik langzaamaan stressklachten te ontwikkelen: rugpijn en slapeloosheid. Uiteindelijk heb ik besloten om mijn leidinggevende op de hoogte te stellen van het feit dat ik niet meer gelukkig was in mijn werk. Het was een drempel waar ik overheen moest. Nu moet ik zeggen dat ik het geluk had dat ik een zeer goede band had met mijn leidinggevende. Het maakte het zoveel makkelijker om open te zijn. Er volgde begrip en steun. Het luchtte op en het gaf mij rust.
Herkenbaar
Door er met meerdere mensen in mijn omgeving over te praten, passeerde het woord ‘herkenbaar’ vele malen de revue. Er zijn zoveel mensen die niet (meer) gelukkig zijn in de rol die zij vervullen of met de organisatie waarbij zij werkzaam zijn. De redenen zijn uiteenlopend. Men vindt het moeilijk om erover te praten en de situatie te veranderen. Er is vaak sprake van schaamte- en schuldgevoel in de richting van familie, vrienden en collega’s. De angst overheerst om hun baan te verliezen en in financiële onzekerheid terecht te komen. Heel begrijpelijk allemaal.
To Do’s werknemer
Toch adviseer ik degenen die zich hierin herkennen om in actie te komen. Hoe moeilijk het ook is. Jij bent de enige die de situatie daadwerkelijk kan veranderen. Het gaat om jouw gezondheid. Afwachten is geen optie. De stress die het je oplevert kan je uiteindelijk een burn-out bezorgen.
Er zijn allerlei manieren om stress aan te pakken. In deze blog licht ik er eentje uit: maak stressklachten bespreekbaar. Praat eens met iemand in je omgeving over je klachten. Denk aan je partner, goede vriend of vriendin. Je zal merken dat het oplucht. Het maakt de stap om het met je leidinggevende te bespreken makkelijker. Mocht je dit nog lastig vinden, maak dan eens een afspraak met de bedrijfsarts. Bij hem of haar kun je ook terecht voor een luisterend oor en advies. De bedrijfsarts heeft geheimhoudingsplicht en een onafhankelijke rol.
Bedenk ook dat het niet direct hoeft te betekenen dat je op zoek moet gaan naar een andere baan. Je leidinggevende heeft misschien nog niet eens gemerkt dat je niet lekker in je vel zit. Samen kijken jullie naar een oplossing. Vertel wat je ambities en dromen zijn, waar jij blij van wordt, wat jou energie geeft en wat jij nodig hebt om de stressklachten te verminderen. En onderzoek bijvoorbeeld eens of er een andere passende functie binnen de organisatie beschikbaar is. Probeer te denken in oplossingen.
To Do’s werkgever
Als werkgever heb je een grote verantwoordelijkheid als het gaat om het welzijn van je werknemers. Mijn advies is:
• Investeer tijd in het opbouwen van een prettige en vertrouwde relatie met de werknemers.
• Ga zo snel mogelijk in gesprek met een werknemer zodra je verandering in gedrag ziet.
Hierbij een overzicht van enkele signalen om stressklachten te herkennen:
Luister aandachtig naar de werknemer, toon begrip en probeer samen tot een oplossing te komen. Betrek zonodig de bedrijfsarts. Door direct te handelen voorkom je langdurig verzuim.
Kom je er als werkgever niet aan toe om persoonlijk in gesprek te gaan met gestreste werknemers?
Is het lastig om veranderingen in gedrag bespreekbaar te maken binnen de organisatie?
Wil je vrijblijvend van gedachten wisselen over dit onderwerp?
Neem dan contact met mij op via: 06-15880253 of jecasemanager@outlook.com.