Onlangs ontving ik een bos bloemen van een werknemer. Hij bedankte mij voor de prettige begeleiding tijdens zijn re-integratietraject. Ik nam het boeket bescheiden aan. “Joh, is niet nodig hoor, het is mijn werk” stamelde ik. In de auto op weg naar huis verscheen er een brede glimlach op mijn gezicht. Door die bos bloemen en de persoonlijke aandacht. Een attent gebaar en blijk van waardering. Resultaat: motivatie. Motivatie om door te gaan met mijn werk als zelfstandig casemanager (preventief) verzuim & re-integratie.
Zeg eens eerlijk. We snakken toch allemaal naar aandacht? Willen toch allemaal op zijn tijd een compliment, beloning of positieve feedback ontvangen? Voelen dat er mensen in je omgeving zijn die je persoonlijke aandacht geven?
Cruciaal voor een gezonde bedrijfsvoering
Het klinkt zo simpel. Persoonlijke aandacht geven. Ik doel vooral op leidinggevenden in de richting van werknemers. In de praktijk lijkt het toch lastig te zijn. Aandacht geven op zakelijk vlak lukt vaak wel, denk aan de functioneringsgesprekken. Ik hoor regelmatig terug van werknemers dat de focus meestal ligt op wat er niet goed gegaan is, op verbeterpunten en de doelen voor de komende periode.
Aandacht op persoonlijk vlak, een compliment of het geven van positieve feedback op de werkvloer komt er gewoonweg niet van. Dit komt mogelijk door de hectiek van de dag of door de focus op business, targets en bedrijfsresultaat. Ik begrijp wel hoe het werkt in de praktijk. Vooral binnen kleinere organisaties waarbij business genereren en het onderhouden van klantrelaties prioriteit heeft. En toch is het geven van persoonlijke aandacht aan werknemers minstens zo belangrijk en cruciaal voor een gezonde bedrijfsvoering.
De sleutel tot succes
Nee, je hoeft niet per se een bos bloemen te geven om een werknemer te motiveren. Met zo af en toe een compliment, beloning of het geven van positieve feedback kom je al een heel eind. En toch is dat niet voldoende naar mijn mening. De sleutel tot succes is door structureel de simpele vraag te stellen: Hoe is het met je? Juist in deze tijden waarin ‘stress’ de grootste boosdoener is binnen veel organisaties als het gaat om verzuim.
Vraag gerust door. Hoe gaat het met partner, kinderen, ouders, sport, hobby’s etc.? Sterker nog: stel vooral die persoonlijke vragen. Het levert de leukste gesprekken op. Je leert de werknemer beter kennen, de werknemer voelt zich gehoord en het wekt begrip op in bepaalde situaties. Bijvoorbeeld als de werknemer een lastige periode doormaakt in zijn of haar leven. De werknemer functioneert mogelijk minder goed in die periode. Je pikt als leidinggevende dan sneller de signalen op. Daardoor is het makkelijker om direct in te spelen op de situatie en de juiste ondersteuning te bieden.
Voorwaarden
Drie belangrijke voorwaarden:
1. De aandacht die je geeft moet oprecht zijn;
2. Luister aandachtig naar hetgeen de werknemer te zeggen heeft;
3. Neem er de tijd voor.
Gegarandeerd dat het plezier in het werk van de werknemer toeneemt en het verzuimpercentage binnen de organisatie afneemt. Ook dat komt het bedrijfsresultaat ten goede. Geloof me, het werkt, het loont. De werknemer komt tot bloei en wordt productiever. Het stimuleert en motiveert de werknemer om net dat ene tandje harder te lopen voor de organisatie.
Preventief verzuim
Het geven van persoonlijke aandacht valt onder preventief verzuim. Ja, het kost tijd en energie. Toch levert het meer op dan dat het kost. Helemaal als je weet dat één ziektedag minimaal € 250,- kost en een verzuimdossier jarenlang kan duren. Zorg ervoor dat preventief verzuim onderdeel wordt van het personeelsbeleid binnen de organisatie.
Is er onvoldoende aandacht of te weinig tijd voor preventief verzuim binnen de organisatie?
Heeft het de voorkeur om het preventieve verzuim uit te besteden aan een externe partij?
Wil je vrijblijvend van gedachten wisselen over dit onderwerp?
Neem dan contact met mij op via: 06-15880253 of jecasemanager@outlook.com.